Etusivu > Uutisia, Yhteiskunta > Keskikaistan kaaharit

Keskikaistan kaaharit

Ei kahta ilman kolmatta. Masa69 ja Tupee ovat saaneet seuraa Lottovoittajan ylläpitämällä ja edelleen toistaiseksi julkaisemattomalla Maailmankaikkeuden poliittisten idioottien Top-20 – listalla. Ketään yllättämättä uusinkin haastaja jakaa keskustalaisen puoluetaustan e.m. herrojen kanssa. Saanko esitellä: Anu Vehviläinen, liikenneministeri.

Enää eivät pelkästään sirkuslippunsa maksavat yhteiskunnan jäsenet – verotetut ja tuottavaa työtä tekevät  – osoita kyllästymisen merkkejä todellisuudesta irtautuneen, konsensuksessaan porskuttavan ja kabinetteihinsa piiloutuvan poliittisen eliitin visioitten kustantamiseen. Eilisten valtakunnanuutisten mukaan myös yhteiskunnan julkishallinnollisia virkatehtäviä suorittava porras alkaa olla kurkkuaan myöten täynnä järjettömän ja yhteisön perusperiaatteita rikkovan, laittoman  lainsäädännön aiheuttamaa työtaakan ja kustannusten nousua. Kyse on tietenkin autoverosta. Väliaikainen autovero, jota 1951 lähdettiin rakentamaan toisen maailmansodan jälkeen Suomen valuuttavarannon turvaamiseksi ja joka astui voimaan 1958 yhden vuoden määräaikaisena lakina, on – niin kuin väliakaiset verot yleensäkin – jäänyt elämään ja saavuttanut nyt jo 51 vuoden kunnioitettavan iän.
Siitäkin huolimatta, että autovero nykymuotoisena on EU:n sisäkauppaa vääristävä (etenkin käytettyjen autojen osalta), Suomen valtion on todettu rikkoneen EU-lainsäädäntöaä vastaan arvonlisäverokikkailunsa kanssa ja että nykyinen käytettynä tuotavien henkilöautojen verotuskäytäntö on kansalaisten oikeustajun ja oikeusturvan vastainen (autoa tuodessaan ei tiedä, paljonko siitä joutuu veroa maksamaan – vero kun perustuu autonmyynti-ilmoituksia katselemalla tehtävään arvioon vastaavien suomalaisautojen hinnasta (!)), ei valtiolla ole rahkeita lähteä väliaikaista autoveroa poistamaan. The Valtio tarvitsee jokaisen sentin, jonka se viekkaudella ja vääryydellä saa yhä pienenevältä, mutta kuuliaisesti maksavalta kansanosalta huijattua.
1990-luku toi kuitenkin hieman valoa tunnelin päähän. Kansaa ei enää sensuroimattoman internetin aikana saanutkaan pidettyä tiedotuksellisessa pimiössä, kansalaiset lähtivät penäämään oikeuksiaan EU-tasolla. Reilut 10 vuotta siinä meni, mutta oikeus voitti. EU:n mielestä auto on kestokulutushyödyke siinä, missä pesukone tai ilmalämpöpumppukin. Nyt tulli, jolle verottaja on delegoinut sekä oikeuden, että velvollisuuden hoitaa likainen työ puolestaan, on tukehtumassa laittomasti verotettujen kansalaisten oikaisuvaatimuksiin. Tullihallituksen pääjohtaja on vaatinut autoveron lakkauttamista, syynä idioottien laatiman lain noudattamisen mahdottomuus ja tullin päälle oikaisuvaatimusten muodossa kaatuva ylimääräinen työtaakka. Pääjohtajaa tilanne sieppaa niin kovin, että hän haluaisi nähdä päitten putoavan siinä seurueessa, jonka typeryys nykytilanteen on aiheuttanut. Lottovoittaja komppaa pääjohtajaa.

Miten tämä sitten liittyy liikenneministeriin? Liikenneministerikin komppaa tullihallituksen pääjohtajaa. Liikenneministeri vie ajatustaan kuitenkin pidemmälle – ja ajautuu samalla syvemmälle veronkannon suohon, kuin mitä hänen kuuluisi. Anu on sitä mieltä, että autoilijoita tulee verottaa ajettujen kilometrien mukaan. Tätä varten hän olisi rakentamassa Suomeen (pinta-ala: 338 419 km²) vastaavaa, GPS paikannusta hyödyntävää systeemiä, kuin mikä Hollantiin (pinta-ala: 41 526 km²) on suunnitteilla vuodesta 2016 alkaen.
Anu. Älä ole idiootti. Me emme tarvitse GPS-järjestelmää verotuksen perusteeksi. Meillä on polttoainevero. Sen osuus polttoainelitran hinnasta on tällä hetkellä noin 70%. Ajokilometrin tuottamiseen hankitun polttoaineen hinnasta siis 70% kilahtaa The Valtion pohjattomaan kassaan. Liikkumisen verotus on siis jo hoidossa.

Yhteiskunnat syntyvät, elävät ja kuolevat liikenteen ehdoilla. Syrjäisen ja suuren, harvakseltaan, mutta silti kauttaaltaan asutetun maamme elinehto on tuotannollista toimintaa tukevat liikenteelliset ratkaisut. Yhteiskunnan perusyksikkö on perhe. Pitkien etäisyyksien maassa perheen ainut todellinen ja toimiva liikenneväline on henkilöauto. Sinun tehtäväsi liikenneministerinä on saattaa Suomen liikenteellinen infrastruktuuri nykyvaatimusten edellyttämälle tasolle, sekä ajaa sellaista verotuksellista linjaa, jolla mahdollistetaan kansalaisten turvallinen ja sujuva liikkuminen työssä ja vapaa-ajalla. Uusien verotusmuotojen keksimisen sijaan sinun tulee ajaa edellämainitun kaltaista kehitystä heikentävän omaisuusverotuksen poistamista kokonaan, samoin kuin olevan todellisuuden vaatimien liikenneinvestointien saattamista läpi valtionhallinnossa.

P.S. GPS-paikannus kytkettynä askel- ja sykemittariin mahdollistaisi myös tehokkaan hiilidioksidipäästöjen verottamisen 😉

P.P.S. Uusien teknologioitten osalta on olemassa yhteiskuntaa paljon enemmän hyödyttäviä keksintöjä jotka saadaan läpi nopeastikin, esimerkkinä sähköinen asiointi kansalaisten ja julkishallinnon välillä. Tässä m.m. Ruotsi meni 2000-luvun alussa  parisen valovuotta Suomea edelle.

Advertisements
  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: